La vergonya viatja en alta velocitat

0

Mariano Rajoy, Ana Pastor i el Príncep Felip. Com si fossin els tres Reisde l’Orient inauguraran dimarts a Girona la línia d’alta velocitat per a viatgers. Però el regalet no arriba amb tres dies de retard si no amb 150 anys, que és el temps que ha passat perquè la connexió ferroviària en ample europeu entre Barcelona i París sigui una realitat, i 20 anys perquè les comarques de Girona disposin d’aquesta infraestructura. Girona és un punt estratègic per la circulació d’aquest tipus de trens però no ha estat una prioritat per cap dels governs de Madrid. Han passat per davant centenars de pobles i ciutats espanyoles que no només no l’havien demanat sinó que tampoc en tenien la demanda. Tot i així Espanya compta amb 3.744 quilòmetres d’alta velocitat i 3.700 més en fase d’estudi o en projecte, el segon país del món amb més quilòmetres de xarxa després del Japó, i és així per l’obsessió malaltissa de tots els governs espanyols. José Maria Aznar ho va dir durant el discurs d’investidura del 2000: “conectaremos todas la capitales de província con Madrid en menos de cuatro horas” i la Ministra de Foment durant el govern del PSOE, Magdalena Álvarez, ho va reiterar: “coseremos España con hilos de acero”. I no era broma. Com tampoc ho és que s’han hagut de tancar desenes d’estacions per ser uns autèntics deserts. Milions i milions d’euros públics malgastats en projectes que naixien deficitaris en un país que es pensava ser ric. Un frau que no evitarà que els tres Reis mags, convertits en president del govern espanyol, ministra de foment i en príncep, vinguin a Girona per inaugurar l’AVE amb tots els honors. Això és no tenir vergonya i és insultar els catalans. El país, des de tots els estaments, polítics i socials, han denunciat un deute històric global en infraestructures; des de les viàries fins a les ferroviàries, les vinculades a les telecomunicacions, en ports i aeroports. Un deute que encara és més important a les comarques de Girona on ni les morts a la carretera desencallen el desdoblament de la Nacional 2. La inauguració de dimarts també té un alt component polític. Serà la primera visita de Mariano Rajoy després de les eleccions del 25 de novembre. Després del trencament de les negociacions amb el govern català pel pacte fiscal, l’executiu de Madrid vol fer gestos per demostrar que Catalunya no està oblidada. El primer aquesta mateixa setmana amb la publicació de tarifes assequibles pels viatges de l’AVE entre Girona i Barcelona. I fixeu-vos si el moment és important que el preu a Tarragona i Lleida s’iguala amb Girona l’endemà mateix de les primeres crítiques. No tingueu cap dubte que tot plegat és un miratge i que l’arraconament permanent seguirà. La prova més evident la tenim actualment davant els nostres nassos amb el projecte del Corredor del Mediterrani, un eix prioritari per la Comissió Europea però no pel govern de Madrid, que segueix donant cops de cua perquè el projecte es traslladi pel centre d’Espanya.