Estar al ‘núvol’

0

La tecnologia ha canviat i canviarà moltes coses; operacions quirúrgiques a distància mitjançant el 5G, processadors neuromòrfics que simulen el funcionament del cervell humà, robots capaços de fer qualsevol feina, impressores 3D… L’avenç tecnològic ha canviat fins i tot la manera d’interpretar alguns conceptes del nostre entorn com donar un doble sentit a la paraula ‘núvol’. Inspirat en l’emmagatzematge de l’aigua, el 2014 es va descobrir la revolució de guardar informació en un espai on poder-hi accedir des de qualsevol lloc del món. En menys de 100 anys hem passat de la cinta magnètica (1928), al núvol, passant pel disc dur (1956), la cinta de cassette (1963), el CD (1980), el CD Rom (1984), el ZIP (1994), el DVD (1995), l’SD Card (2000) el Blu-Ray (2003) o l’HD-DVD (2005).

Els entesos en enginyeria informàtica asseguren que per la seva facilitat de compartir recursos, programari o informació, el ‘núvol’ és present i futur. I és aquí hi on està ‘allotjada’ la persona considerada la més influent del món en l’àmbit tecnològic (2020). Es diu Anna Navarro Descals –coneguda professionalment com Anna N Schlegel- i és nascuda a Olot (1968), tot i que des de fa 30 anys viu a Santa Clara, Califòrnia. És una executiva, vicepresidenta de l’empresa NetApp, amb seu a Silicon Valley i dedicada a l’emmagatzematge de dades. Lidera un equip de més de 200 professionals. Igual com ha succeït amb la tecnologia, l’Anna ha evolucionat i s’ha reconvertit. Va estudiar filologia anglesa i alemanya, va treballar a British Arways des de l’Aeroport del Prat fent rutes i el checking. Va començar de de zero, li apassionava la proximitat amb les persones i aquest valor ha estat fonamental per créixer personal i professionalment.
Va aterrar als Estats Units fa tres dècades. Molt aviat es va impregnar de l’ADN americà i va fundar la seva pròpia empresa. A partir d’aquí els següents passos van ser per enfilar-se al ‘núvol’. Ha treballat per les principals empreses tecnològiques, ha publicat el llibre ‘Trully Global’ (2017) sobre com les grans empreses poden trobar el seu èxit en l’economia global competitiva. Ara ha arribat al cim. Però, com s’hi arriba? L’Anna respon a cor obert: “Essent vulnerable, presentant-te per ocasions, acceptant el ‘no’ moltes vegades, amb molta paciència, però també estudiant molt”. A diferència d’aquí, els americans no temen ni penalitzen el fracàs. Més aviat tot el contrari, per ells demostra fortalesa i aprenentatge. Fins i tot els posen al currículum. Deu ser per aquest motiu que els errors els etiqueten amb el ‘fail fast’; si t’equivoques, fes-ho ràpid.

L’Anna va començar la seva carrera al món de la tecnologia informàtica amb el correu electrònic. Qui li hauria dit que 30 anys després gestionaria el ‘núvol’, emmagatzemant coses que no veiem i en llocs que ni tan sols sabem on són. La tecnologia evoluciona molt ràpidament. Però hi ha aspectes de la vida que encara són primaris i que ella conserva com un tresor: la comunicació, la proximitat, la gestió d’equips. L’empatia; la capacitat de posar-se a lloc de l’altre encara hi hagi centenars de quilòmetres pel mig i optimitzar i organitzar l’entorn de treball són elements necessaris perquè qualsevol empresa –petita, mitjana o gran- funcioni com un rellotge suís. Abans, ara i sempre seran tres eines imprescindibles per anar pel món. A ella li ha funcionat i està allà dalt, al ‘núvol’.